33 uzgodnione projekty, dwa odesłane na zespoły z upoważnieniem do wydania wiążącej opinii - to bilans ostatniego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialneg.
Posiedzenie odbyło się 27 maja w Sali Kolumnowej Sejmu RP. Obrady miały uroczysty charakter. Miały bowiem miejsce w Dniu Samorządu Terytorialnego. Współprzewodniczyli im Andrzej Halicki, szef resortu Administracji i Cyfryzacji, Zygmunt Frankiewicz, Prezydent Gliwic, Prezes Zarządu Związku Miast Polskich.
Na początku Minister Halicki poinformował, że jeszcze w tym roku - w Łodzi - powstanie Instytut Samorządności. Będzie to jednostka budżetowa podległa Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji. Minister zaprosił też do współpracy wszystkie instytucje pozarządowe. Dodał także, że chciałby aby Instytut był miejscem współpracy wszystkich korporacji samorządu terytorialnego.
W trakcie posiedzenia rozstrzygnięta została XII edycja Konkursu im. prof. Michała Kuleszy na najlepsze rozprawy doktorskie, prace magisterskie i licencjackie dotyczące samorządu terytorialnego i zagadnień decentralizacji, o czym piszemy TUTAJ.
Dalsza część posiedzenia poświęcona była sprawom merytorycznym. Na zespoły odesłano przepisy wykonawcze do ustawy o rzeczach znalezionych oraz nowe zamówienia publiczne.
Rzeczy znalezione
Na Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych wróci projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DR 427).
Uwagi do tego aktu wniósł Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich. - Z dużym zdziwieniem przyjmujemy projekt rozporządzenia, którego główna część merytoryczna dotyczy rozciągnięcia przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na rzeczy znalezione. A dziwi nas tym bardziej, że pamiętamy, że w trakcie prac parlamentarnych nad ustawą o rzeczach znalezionych dokładaliśmy wszelkich starań, ażeby uniknąć potrzeby podążania drogą postępowania egzekucyjnego. To dlatego właśnie w ustawie (w części dotyczącej zmiany kodeksu cywilnego) znalazła się zasada, zgodnie z którą rzeczy znalezione, nieodebrane ani przez właściciela ani przez znalazcę i nie mające określonej wartości historycznej lub artystycznej z mocy prawa stają się własnością powiatu – tłumaczył. - Jeżeli stają się własnością powiatu, to powiat ma możliwość postępowania z nimi jak właściciel. Dlaczego nasza swoboda działania ma zostać ograniczona koniecznością ich likwidacji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – mówił. Także Prezydent Frankiewicz przyznał, że problem jest realny, ponieważ w wielu wypadkach sama wycena rzeczy znalezionych (czyli postępowanie z ustawy o postępowainu egzekucyjnym) może znacznie przekraczać ich wartość.
Zamówieni publiczne
Dyskusyjny był też projekt ustawy Prawo zamówień publicznych. Uwagi do niego przedstawił Jacek Karnowski Prezydent Sopotu, członek Zarządu Związku Miast Polskich. – Pracowaliśmy nad nim długo i cieszę się, że nasze uwagi dotyczące konfliktu interesów (art. 17 projektu) oraz łączenia zamówień (art. 36) zostały uwzględnione – mówił. – Jednak pozytywne stanowisko uzależniamy od wykreślenia z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obligatoryjnych przetargów na odbiór odpadów komunalnych i umożliwienie stosowania in house na te usługi – kontynuował. W odpowiedzi Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska wyraził gotowość do rozmów na ten temat. Zwrócił przy tym uwagę, że usługi w tym obszarze były publiczne na początku lat 90. XX w. i bardzo szybko zostały sprywatyzowane. – I dlatego, likwidacja obowiązku organizowania przetargów na odbiór odpadów może wywołać falę roszczeń kierowanych przez firmy prywatne nie do gmin, tylko do Skarbu Państwa – podnosił.
- Jeżeli te wszystkie problemy, z finansowymi włącznie, uda nam się w jakiś sensowny sposób rozwiązać, to wówczas zamówienia in house na odbiór odpadów komunalnych mogą zostać wprowadzone – zaproponował minister Gawłowski.
- Dziękujemy za tę deklarację i mamy nadzieję, że kwestię zniesienia obowiązku organizowania przetargów na odbiór odpadów uda nam się rzetelnie przedyskutować – powiedział Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, sekretarz strony samorządowej KWRiST. I dodał, że skoro unijna dyrektywa unijna dyrektywa wprost sankcjonuje kwestię zamówień wewnętrznych w całym sektorze gospodarki komunalnej, to niema żadnego uzasadnienia prawnego aby z procedury in house wyłączać usługi polegające na odbiorze odpadów komunalnych.
Projekt ustawy o zamówieniach publicznych został skierowany na Zespół ds. Ustrojowych, który wyda wiążącą opinię.
Projekty na plus
Członkowie KWRiST przyjęli natomiast pozytywnie informację Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nt. procedury wdrażania od 1 marca 2015 r. usług związanych z projektem pl.ID. Opinię pozytywną dostały także następujące projekty:
- rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu, trybu i terminów przekazania danych do centralnej ewidencji kierowców,
- rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie udzielania pomocy na rozwój infrastruktury szerokopasmowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020,
- ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi,
- rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie funkcjonowania bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami,
- rozporządzenia Ministra Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów,
- rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów,
- ustawy o zmianie ustawy o systemie tachografów cyfrowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie celu tematycznego 3 – wzmacnianie konkurencyjności mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014 – 2020,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw,
- ustawy o rewitalizacji,
- rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie danych niezbędnych do właściwego monitorowania realizacji i ewaluacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020,
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez scalanie gruntów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 – wysłano 19.05.br
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013,
- programu rozwoju sportu do roku 2020,
- rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczo-terapeutyczno-edukacyjnych w 2015 r.,
- uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczo-terapeutyczno-edukacyjnych w 2015 r.,
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach,
- rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wykazu gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej za rok 2014,
- ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw,
- rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania i dokumentowania wydatków egzekucyjnych,
- rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania przy sprzedaży zajętych ruchomości ulegających szybkiemu zepsuciu oraz przechowywaniu i sprzedaży niektórych ruchomości,
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru kwestionariusza wywiadu adopcyjnego oraz wzoru karty dziecka, w tym metryki prowadzenia sprawy
- Informacji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o działaniach podejmowanych w 2014 roku na rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych”.
Galeria zdjęć z posiedzenia dostępna jest TUTAJ.