Odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury na którym rozpoczęto omawianie tzw. małej nowelizacji Prawa budowlanego.
Jak zauważono głównym celem projektu jest odformalizowanie procesu inwestycyjnego, ale jest to dopiero pierwszy krok w tym kierunku i na drodze konstruowania Kodeksu urbanistyczno – budowlanego.
Zaproszeni goście zgłosili uwagi dotyczące nowelizacji. Dotyczyły one między innymi:
a. Konieczności zastanowienia się nad stosunkiem zgłoszenia do pozwolenia na budowę. Zaproponowano rozważenie czy nie lepiej jako zasadę przyjąć pozwolenie na budowę i wprowadzić prawo inwestora do rezygnacji z pozwolenia na rzecz zgłoszenia w przypadku budowy domu jednorodzinnego, jeżeli inwestor jest jedyną stroną w procesie i weźmie na siebie ryzyko zgody sąsiadów
b. Propozycji ograniczenia art. 2 tylko do obszarów regulowanych planami zagospodarowania przestrzennego, ponieważ przygotowywany projekt Kodeksu urbanistyczno – budowlanego wzmacnia zabudowę na terenach regulowanych
c. Rozszerzenia zastosowania zgłoszenia na inne prostych obiekty budowlane jak garaże, obiekty gospodarcze a nie tylko domy jednorodzinne
d. Postulatu zwiększenia środków przeznaczanych na nadzór budowlany, dzięki czemu zmniejszy się ilość samowoli budowlanych i pokrzywdzenia osób trzecich.
e. Obawy, że kryterium oddziaływania do granic działki jest zawodne i może być trudne do określenia, chociażby w przypadku np. zacienienia działki sąsiedniej.
f. Zwolnienia przebudowy instalacji z uzyskania pozwolenia na budowę.
Głos w dyskusji zabrał także przedstawiciel Związku Powiatów Polskich. Wskazał on jak strona samorządowa odnosiła się do tego projektu na wcześniejszych etapach procedowania. Zauważył, że projekt ten spotkał się z krytyką, ale nie dlatego że samorządy nie chciały uproszczenia procedur albo że urzędnicy się ich boją, jak stwierdził jeden z przedmówców przedstawiciela ZPP. Korporacje samorządowe wskazywały, że mają problemy z zagospodarowaniem polskiej przestrzeni, szczególnie tam gdzie budownictwo dociera do terenów chronionych. Stanowisko korporacji samorządowych było takie, że powinniśmy poczekać do ukazania się Kodeksu ubranistyczno – budowlanego. Ostatecznie mała nowelizacja została jednak przekazana do parlamentu, co jest spowodowane – zdaniem reprezentanta ZPP, raczej podniesieniem statystyk, tak aby szybko usprawnić proces budowlany. ZPP nie neguje całego projektu, ale chciał zwrócić uwagę na dwie kwestie: zgłoszenie zamiast pozwolenia oraz rezygnacja z oświadczeń dostawców mediów. Z kwestią drugą związany jest pewien problem, ponieważ może i urzędnicy będą mieli mniej dokumentów do sprawdzenia, jednakże istnieją uzasadnione obawy, co do tego rozwiązania dotyczące, tego jakie będą jego konsekwencje, gdy ktoś rozpocznie budowę, a okaże się później że nie ma tam możliwości doprowadzenia mediów. Strona samorządowa chce mieć pewność, że nie sprowadzi się to do zmuszania administracji publicznej, do zaspokajania potrzeb inwestora w tym zakresie. Jeżeli zostanie przyjęte, że całe ryzyko ponosi inwestor, to będzie to dla samorządów satysfakcjonujące rozwiązanie. W kwestii zastąpienia pozwolenia zgłoszeniem – ZPP popiera głosy, ażeby tę instytucje ograniczyć do obszarów z planem, gdyż może mieć to wpływ na lokalizację zabudowy. Największą obawę budziła chęć nadużywania instytucji zgłoszenia i liczenia 30 dniowego terminu na zgłoszenie przez organ sprzeciwu. Przedstawiciel ZPP wyraził podziękowanie za doprecyzowanie w nowelizacji jak liczony jest ten termin.
Kolejne posiedzenie Komisji zaplanowano na dzień 26 listopada br.
Związek Powiatów Polskich reprezentowali na posiedzeniu komisji Grzegorz P. Kubalski oraz Katarzyna Liszka-Michałka.