9 października br. w siedzibie Krajowej Rady Spółdzielczej obradował Zarząd Związku Powiatów Polskich wspólnie z Zarządem Krajowej Rady Spółdzielczej i Prezesami Zarządów Krajowych Spółdzielczych Związków Rewizyjnych.
W pierwszej części spotkania zebrani dyskutowali o potencjalnych możliwościach współpracy między samorządami powiatowymi i spółdzielczymi. Na wstępie Prezesi obu korporacji omówili zasady funkcjonowania swoich organizacji.
Alfred Domagalski, Prezes Krajowej Rady Spółdzielczej podziękował Zarządowi ZPP za chęć podjęcia wspólnych rozmów. W dalszej części swego wystąpienia Pan Prezes odniósł się do aspektów funkcjonowania spółdzielni w naszym państwie.
Głos zabrała także Pani Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, która omówiła rolę banków spółdzielczych w funkcjonowaniu samorządów i ze swojej strony zadeklarowała współpracę banków z samorządami powiatowymi.
Na temat spółdzielni inwalidów i niewidomych oraz spółdzielni socjalnych wypowiadali się Adam Piechowski, dyrektor Spółdzielczego Instytutu Badawczego KRS oraz Jerzy Szreder, Prezes Związku Rewizyjnego Spółdzielni Inwalidów i Niewidomych. Pan J. Szreder podkreślił, że spółdzielnia jest naturalnym partnerem dla władz lokalnych i wspólnie należy walczyć o środki na pomoc dla niepełnosprawnych. Natomiast Pan A. Piechowiak opowiedział się za koniecznością organizowania szkoleń dotyczących zasad tworzenia spółdzielni socjalnych, gdyż są one bardzo potrzebne i Krajowa Rada Spółdzielcza liczy na współpracę Związku w tej inicjatywnie, dlatego będzie informowała o wszelkich podejmowanych w tym zakresie działaniach.
Prezes Związku Powiatów Polskich Ludwik Węgrzyn na zakończenie wspólnych obrad podziękował za zaproszenie i dyskusje. Uznał także, że konieczne jest wypracowanie pól współpracy obu organizacji.
W drugiej części posiedzenia Zarządu udział wzięli zaproszeni goście.
Pierwszym z poruszonych tematów był dialog obywatelski we wspólnotach samorządowych – trend podwyższania standardów. Zagadnienie to omówili przedstawiciele Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Oktawiusz Chrzanowski i Ewa Rościszewska. W pierwszej kolejności przybliżyli oni zebranym zakres działania Fundacji. Kolejno wskazali na bardzo ważną rolę dialogu społecznego samorządu i obywateli oraz omówili wypracowany przez Fundację „Kanon lokalnych konsultacji społecznych”, który ma być próbą określenia standardów, które powinny być przestrzegane podczas organizowania lokalnych konsultacji społecznych.
Jako druga została poruszona kwestia realizacji projektu CEPiK 2.0 (oraz ADSxP) wraz z perspektywami funkcjonowania systemu rejestracji pojazdów po 4 stycznia 2016 roku. Zaproszony gość Robert Domagała, dyrektor ds. eksploatacji i utrzymywania IT w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. wyraził obawę, czy funkcjonowanie Centralnego Rejestru Pojazdów i Kierowców od 4 stycznia 2016 r. jest w ogóle realne. Do głównych uwag R. Domagała zaliczył: brak wielu rozporządzeń wykonawczych, brak bazy z której przy wpisywaniu do rejestru trzeba będzie wybrać markę i model pojazdu. Po wystąpieniu gościa, członkowie Zarządu zdecydowali o konieczności przygotowania stanowiska w sprawie przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów dotyczących systemu i wprowadzenia przepisów przejściowych.
Ostatnim tematem poruszonym w drugiej części posiedzenia był stan przygotowań do wdrożenia nowego systemu organizacji publicznego transportu zbiorowego wraz z omówieniem wybranych problemów prawnych dotyczących przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Głównym problemem poruszonym w tej części stała się interpretacja Ministerstwa Infrastruktury dotycząca obowiązku sporządzania planu transportowego. Jak wyjaśnił Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura ZPP Ministerstwo stoi na stanowisku, że jeżeli powiat liczy poniżej 80 tys. mieszkańców to może on ustalić linię o charakterze użyteczności publicznej przy czym nie musi uchwalać planu transportowego. Nie wyjaśniono jednak na jakiej podstawie takie linie mają zostać ustanowione skoro nie będzie aktu w postaci planu transportowego, który je opisuje. Jak wskazał Dyrektor zarówno eksperci Związku jak i trener, który przeprowadza szkolenia z zakresu publicznego transportu drogowego są innego zdania twierdząc, że przepisy wskazują na to, że jeżeli powiat chce mieć przewozy o charakterze użyteczności publicznej, to musi tę sieć przewozów określić w planie transportowym. Dlatego też Dyrektor G. Kubalski w przyszłym tygodniu umówił się już na rozmowę z Dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, podczas której omówiona zostanie ta kwestia. Notatka z tego spotkania zostanie rozesłana do wszystkich członków ZPP.
W części wewnętrznej posiedzenia zebrani przyjęli bez uwag informację o działalności Związku Powiatów Polskich pomiędzy stacjonarnymi posiedzeniami Zarządu a także protokoły z posiedzeń Zarządu Nr 10/15 i Nr 11@/15 oraz materiały przyjęte podczas tych posiedzeń.
Podjęto także uchwały w sprawie:
- zmiany uchwały budżetowej na rok 2015;
- przyjęcia Zasad (polityki) rachunkowości Związku Powiatów Polskich;
Ponadto członkowie Zarządu wyrazili zgodę na przystąpienie przez Związek Powiatów Polskich do realizacji dwóch projektów: „Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce” oraz „Euromost. Program zagranicznych staży zawodowych dla pracowników samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych”.
W sprawach różnych Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura ZPP przekazał kilka bardzo istotnych informacji. Po pierwsze zgodnie z prośbą zebranych zostanie przygotowane przez Biuro stanowisko w sprawie wprowadzenia do prawodawstwa polskiego prawa wyłącznego. Po drugie pracownicy Biura ZPP przygotowywują poradnik odnośnie ustawy o nieodpłatnym poradnictwie prawnym, który zostanie rozesłany w najbliższym czasie do wszystkich powiatów. W poradniku wskazano także jak wygląda sytuacja z kosztami wprowadzenia ustawy i jak można je zminimalizować. Po trzecie Dyrektor poinformował, że w przyszłym tygodniu zostanie złożony do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją art. 32 ustawy okołobudżetowej.