17 lutego br. obradował Zespół Edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a jego najważniejszy punkt dotyczył kryteriów podziału 0,4 procenta rezerwy subwencji oświatowej.
Zespół pozytywnie zaopiniował następujące projekty aktów prawnych:
- Projekt założeń projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
- Projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie udzielania pomocy finansowej na cyfrowe udostępnienie informacji sektora publicznego ze źródeł administracyjnych i zasobów nauki oraz cyfrowe udostępnienie zasobów kultury w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020
- Projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki uchylającego rozporządzenie w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodów trenera i instruktora sportu
- Projekt uchwały RM w sprawie ustanowienia Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - „Książki naszych marzeń”
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad postępowania w celu uznania wykształcenia uzyskanego za granicą
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażanie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych zatrudnionych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, a także w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych oraz publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych.
Natomiast opinię pozytywną z uwagami zyskały następujące projekty:
- Projekt rozporządzenia RM w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - „Książki naszych marzeń”
Do projektu zgłoszono następujące uwagi:
- Brak wskazanego terminu przekazania środków samorządom na realizację programu. Wskazano jedynie termin na składanie wniosków. Dobrym rozwiązaniem byłoby przedstawienie w rozporządzeniu harmonogramu.
- Może słusznym rozwiązaniem byłoby przygotowanie jednolitego wniosku ubiegania się o środki na realizację programu
- Poproszono o wyjaśnienie, co projektodawcy rozumieją pod pojęciem „książki bliskie doświadczeniom uczniów”
Podczas omawiania tego punktu przedstawicielka Unii Metropolii zauważyła, że w uzasadnieniu projektu zapisano, że o podziale subwencji decyduje organ stanowiący, jest to o tyle istotne stwierdzenie, że w ostatnim czasie w związku z art. 32 ustawy okołobudżetowej narzucono samorządom na co mają przeznaczyć środki z otrzymanej subwencji, przez co pozbawiono organ stanowiący możliwości samodzielnego decydowania o przeznaczeniu tychże środków.
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty – dotyczący kwestii organizowania wypoczynku dzieci w czasie ferii i wakacji.
Do projektu zgłoszono następujące uwagi:
- Zgłoszenie wypoczynku powinno zawierać oświadczenie o zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków
- Dopisać, że pierwszeństwo w korzystaniu z wypoczynku finansowanego z budżetu państwa mają także dzieci z domu dziecka, bo dzieci objęte pieczą nie dotyczy tych dzieci
- Zmiana stylistyczna zapisu art. 1 ust. 2 i wskazanego w nim ust. 2 pkt 1
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażanie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe
Do projektu zgłoszono następujące uwagi:
- Czy szkoła nie mogłaby złożyć jednego wniosku i zaznaczać niepełnosprawności, zamiast składać odrębne wnioski dla każdej niepełnosprawności
- Rozważenie przez projektodawców możliwości korzystania z dotacji przez szkoły przyszpitalne
- Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Przedstawicielka resortu edukacji omówiła projekt i odniosła się do uwag, które wpłynęły do powyższego projektu. Współprzewodniczący strony rządowej Tadeusz Sławecki zauważył, że zgłaszanie takich uwag, jakie przedstawiły samorządy województw, w tym między innymi o finansowaniu przeprowadzania egzaminów zawodowych, zostało uregulowane na gruncie ustawy, która już znajduje się w Sejmie i lada dzień wejdzie w życie a omawiane rozporządzenie nie dotyka tej kwestii.
Jednakże przedstawiciel ZPP Starosta Łańcucki, Adam Krzysztoń zabierając głos stwierdził, że nie sposób przyjąć, że projekt rozporządzenia nie spowoduje żadnych skutków finansowych, skoro konieczne będzie przeprowadzanie kilku egzaminów w ciągu roku co na pewno pociągnie za sobą konieczność poniesienia kosztów, chociażby w postaci wyposażenia miejsc egzaminacyjnych.
- Projekt Programu Rozwoju Turystyki do 2020 roku
Przedstawiciel ZWRP poprosił aby MEN odniósł się na piśmie, do piątku do zgłoszonych przez województwa uwag. Generalnie Zespół wydał opinię pozytywną pod warunkiem uwzględnienia sugestii zgłaszanych przez województwa i zapoznania się przez ZWRP z ostateczną wersją odpowiedzi na pytania.
Największą dyskusję wśród uczestników Zespołu wzbudził oczywiście projekt tytułów Kryteriów podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2015.
Z propozycji przekazanej przez MEN stronie samorządowej wynika, że w roku 2015 po uzgodnieniu z Ministrem Finansów zaplanowano skierować środki z rezerwy na dofinansowanie:
- doposażenia pomieszczeń do przeprowadzenia egzaminów praktycznych potwierdzających kwalifikacje w szkołach rozpoczynających kształcenie w zawodach, w których szkoły te dotychczas nie prowadziły takiego kształcenie;
- doposażenie stołówek w szkołach podstawowych i gimnazjach prowadzonych przez gminy otrzymujące w roku 2015 kwotę podstawową części wyrównawczej subwencji ogólnej;
- doposażenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w tych szkołach/placówkach, które mają zagwarantowane godziny płatne przez NFZ dla pielęgniarek bądź lekarzy;
- zakupu sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznej dla szkół podstawowych ogólnodostępnych prowadzących edukację włączającą;
- wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych w I półroczu roku budżetowego oraz od 1 września 2015 r. polegającego na wzroście liczby uczniów przeliczeniowych w stosunku do danych przyjętych do naliczenia algorytmem części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015;
- zdarzeń losowych;
- odpraw dla zwalnianych nauczycieli w trybie art. 20 KN i przechodzących na emeryturę na podstawie art. 88 KN;
- błędów statystycznych popełnionych przez KO i powstałych w MEN przy agregowaniu danych systemu SIO;
- innych zadań o jednorazowym charakterze.
Zaproponowano także, aby składanie wniosków przez jednostki samorządu terytorialnego nastąpiło do końca sierpnia 2015 r.
Do przedstawionego projektu kryteriów podziału rezerwy oświatowej strona samorządowa zgłosiła następujące uwagi:
- przedstawicielka UMP wskazała, że samorządom bardzo ciężko będzie dotrzymać określonego terminu składania wniosków, szczególnie w odniesieniu do kryterium dotyczącego odpraw dla zwalnianych nauczycieli, gdyż samorządy nie będą w stanie złożyć wniosku do końca sierpnia, ponieważ o tym ilu nauczycieli zostanie zwolnionych mogą zdecydować dopiero po zakończonym procesie rekrutacji. Przed 31 sierpnia samorządy mogą złożyć co najwyżej informację o planowanej liczbie zwolnień. Ponad to zauważyła, że celowe byłoby: dopisanie kryterium na doposażenie nowo podstałych lub rozbudowujących się obiektów, rozszerzenie kryterium pierwszego o doposażenie szkół, którymi wzrasta zainteresowanie ze względu na prowadzenie przez nie kursów kwalifikacyjnych, dookreślenie czy w kryterium na doposażenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej chodzi o pomoc dla szkół czy dla lekarzy i dopisanie w tym kryterium także przedszkoli, dopisanie w kryterium dofinansowania zakupu sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznej, że będą z niego korzystali uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- przedstawicielka ZPP zauważyła, że podczas omawiania w ubiegłym roku algorytmu podziału subwencji oświatowej na 2015 r. obniżono powiatom wagę na Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze oraz na kształcenie dla dorosłych, przez co powiaty straciły spore środki. Co prawda podniesiono wagę na szkolnictwo zawodowe, jednakże podczas toczących się wówczas rozmów wskazano, że w kryteriach podziału rezerwy oświatowej znajdą się środki na doposażenie szkolnictwa zawodowego, a w przedstawionych kryteriach mowa jest jedynie o doposażeniu szkół rozpoczynających kształcenie w zawodach. Z uwagi na powyższe przedstawicielka ZPP zauważyła, że taka forma kryteriów podziału rezerwy oświatowej nie może zostać pozytywnie zaopiniowana.
Współprzewodniczący strony rządowej Tadeusz Sławecki podkreślił, że rezerwa jest własnością samorządów, ale nie pokryje ona wszystkich wydatków.
Przedstawiciele MEN wskazali ponadto, że na doposażenie szkół zawodowych będą środki unijne a także należy zwrócić uwagę, że podniesiona została waga na szkoły zawodowe. Co więcej, w zeszłym roku wydano na doposażenie szkół zawodowych znaczne środki.
Jak wskazała przedstawicielka Ministerstwa Finansów, generalnie uruchomienie środków powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku szkolnego, ale będzie możliwość wydania ich później, jednak powinny to być sporadyczne przypadki.
Współprzewodniczący strony rządowej zadeklarował, że wraz z przedstawicielką resortu finansów postara się przygotować na podstawie zgłoszonych uwag nowy plan podziału rezerwy oświatowej i wtedy wypracowany dokument zostanie przekazany stronie samorządowej.
Już na zakończenie, w sprawach różnych przedstawicielka MEN wskazała, że do wszystkich samorządów wysłane zostały metryczki sposobu naliczania subwencji oświatowej na dzieci niepełnosprawne.
Na tym zakończono posiedzenie.
W posiedzeniu z ramienia Związku Powiatów Polskich uczestniczyli: Adam Krzysztoń, Starosta Łańcucki oraz Katarzyna Liszka-Michałka.