Strona, archiwalna

Strona, którą przeglądasz jest stroną archiwalną, działającą do czerwca 2017r.

Aktualna strona znajduje się pod adresem: http://zpp.pl/

Zamknij

Portal Jednostek Samorządu Terytorialnego

Związek Powiatów Polskich

Informacja z posiedzenia Zarządu Związku Powiatów Polskich

16 lipca br. w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej obradował Zarząd Związku Powiatów Polskich. Porządek obrad podzielony został na dwie część.

Pierwsza z nich objęła zagadnienia związane z kwestiami oświatowymi, m.in. szkolnictwem zawodowym, krajowym systemie kwalifikacji, zasadami finansowania zadań oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej oraz zasadami podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.

W posiedzeniu wziął udziął Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Tadeusz Sławecki, a także grono ekspertów MEN.

Zmiany w kształceniu zawodowym omówił zastępca dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, Jacek Falkowski. W swoim wystąpieniu mówił, że szkoła powinna być zapleczem stanowiącym podbudowę teoretyczną, a praktyczne kształcenie zawodowe powinno być realizowane w rzeczywistych warunkach pracy tj. u pracodawcy – do czego resort edukacji dąży. Mówił także o tym, że kolejnym działaniem, na którym pragnie skupić się resort edukacji to doradztwo zawodowe. Informował, że konieczne jest wypracowanie podstawy programowej tego doradztwa oraz określenie co będzie ono obejmowało. W dalszej części mówił o środkach unijnych. Informował, że będzie je można przeznaczać na kształcenie zawodowe tj. na: doposażenie i wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne i na sprzęt do kształcenia zawodowego. Mówił, że dzięki nim będą także organizowane staże i praktyki u pracodawców dla uczniów techników i szkół zawodowych. Sygnalizował, że na te działania zostaną przeznaczone spore środki, które będzie można wykorzystać m.in. na: przygotowanie stanowiska pracy, środków ochrony osobistej, dodatki do wynagrodzenia opiekuna stażysty/praktykanta. Ponadto dodał, że w ramach projektów przewidziane są także stypendia dla uczniów którzy będą brali udział w stażach, jednak wysokość tych stypendiów będzie określał już wojewoda na podstawie warunków lokalnych. Dodał także, że w urzędach marszałkowskich poszczególnych województw znajdą się pieniądze, które będzie można przeznaczać na współpracę szkoły i pracodawcy z instytucjami rynku pracy lub szkołą wyższą – w ten sposób tworząc trójkąt wiedzy.

Stan prac nad krajowym systemem kwalifikacji, omówiła dyrektor Departamentu  Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN, Urszula Martynowicz. W swojej wypowiedzi wskazała, że 31 marca br. Rada Ministrów przyjęła założenia do ustawy. Mówiła, że w roku 2016 resort edukacji przedłoży do Parlamentu RP projekt ustawy z prośba o jego przyjęcie. Podkreśliła przy tym, że planowany system integruje obecnie funkcjonujące działania i pozwala otworzyć się na kwalifikacje, które nie są jeszcze opisane. Opowiadała, że będzie on pozwalał na integrację wszystkich kwalifikacji systemu oświaty i kształcenia wyższego. Ponadto będzie łączył dyplomy szkolnictwa wyższego oraz dyplomy nadawane przez innych ministrów. Na zakończenie poinformowała, że prace nad tym systemem trwają od 2008 r.

W kwestii zasad finansowania zadań oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej głos zabrał dyrektor Departamentu Analiz i Prognoz MEN, Grzegorz Pochopień. Na wstępie zwrócił uwagę na zmiany w algorytmie w roku 2015 – istotne z punktu widzenia powiatów, tj. zwiększenie wagi na kształcenie zawodowe, zmniejszenie na szkoły dla dorosłych, zmniejszenie na Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze. Wspomniał również o problemach związanych z art. 32 ustawy okołobudżetowej, wskazując tło tego przepisu, a także potencjalne alternatywne rozwiązania, np. doprecyzowanie działań, które powinny być realizowane wobec ucznia niepełnosprawnego – tak aby rodzice wiedzieli z góry co może zyskać ich dziecko, czy odmienne traktowanie szkół specjalnych i szkół ogólnodostępnych. Ostatnim z tematów poruszonych przez dyrektora było finansowanie poradni psychologiczno-pedagogicznych. Informował, że w tej kwestii ministerstwo przygotowało pewną propozycję rozwiązania jednakże jest ona jeszcze wersją roboczą, stąd prośba do przedstawicieli powiatów o pomoc w znalezieniu najlepszego rozwiązania. Mówił, że wydzielenie z wagi P46 poradni i utworzenie dla nich nowej wagi z przesunięciem części środków z wagi P46 nie jest wystarczającym rozwiązaniem. Jego zdaniem należałoby wypracować nowe zasady naliczania subwencji na poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Ostatnim tematem poruszonym w pierwszej części posiedzenia były zasady podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. W swoim wystąpieniu naczelnik Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym Czesława Kunkiewicz-Waligóra podkreśliła jak ważną rzeczą jest, żeby dyrektorzy szkół znali kryteria podziału rezerwy oświatowej. Ponadto wskazała, że przedstawiciele ministerstwa są gotowi brać udział w posiedzeniach konwentów powiatów poszczególnych województw, aby rozmawiać na temat zasad dzielenia środków w ramach rezerwy.  

W drugiej, wewnętrznej części posiedzenia Zarządu starostowie przyjęli bez uwag informację o działalności Związku Powiatów Polskich pomiędzy stacjonarnymi posiedzeniami Zarządu, a także jednogłośnie przyjęli protokoły z posiedzeń Zarządu oraz materiały przyjęte podczas tych posiedzeń.

W sprawach różnych przedstawiciele Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) przedstawili zebranym propozycję utworzenia Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD).  W swoim wystąpieniu mówili, że głównym celem projektu KREPTD jest poprawa bezpieczeństwa transportu drogowego i obrotu transportowego poprzez uruchomienie krajowego rejestru połączonego z krajowymi rejestrami przedsiębiorców transportu drogowego innych państw UE za pośrednictwem systemu ERRU - European Register of Road Transport Undertakings. Informowali, że rozwiązanie takie jest zgodne z  Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE, gdzie każde państwo członkowskie zobligowane jest do prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy od wyznaczonego przez to państwo właściwego organu uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Zarząd zdecydował, że do dalszych rozmów z GITD w kwestii utworzenia rejestru upoważnia Biuro ZPP, natomiast o wynikach tych rozmów Zarząd zostanie poinformowany podczas kolejnego posiedzenia stacjonarnego zaplanowanego na wrzesień br.