Regulacje prawne w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym generują liczne trudności podczas realizacji zadań przez wydziały komunikacji i transportu. Dotyczy to zarówno Starostw Powiatowych, jak i urzędów miast na prawach powiatu.
Związek Powiatów Polskich zorganizował serię warsztatów szkoleniowych, których celem było zapoznanie się z zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, wyjaśnienie pojęć i definicji oraz dostarczenie wskazówek ułatwiających właściwe zrozumienie wymienionych przepisów oraz poprawne ich stosowanie w codziennej praktyce. Szkolenia prowadzone były przez prawników specjalizujących się w tej dziedzinie. Ich tematyka pozwalała na nabycie przez uczestników umiejętności z zakresu zarządzania, organizacji i usprawnienia publicznego transportu zbiorowego.
Warsztaty były adresowane dla pracowników jednostek samorządowych miast i gmin odpowiedzialnych za sektor usług transportowych.
Zrealizowany program obejmował takie zagadnienia jak:
- Główne założenia i cele publicznego transportu zbiorowego;
- Sposoby powierzenia zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego;
- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego;
- Podstawowe elementy umowy o świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
- Rekompensata – definicja i elementy składowe, rozsądny zysk, kontrola rekompensaty, rekompensata a pomoc publiczna.
Warsztaty szkoleniowe „Publiczny transport zbiorowy – prawne aspekty prawidłowej realizacji zadań ustawowych” odbyły się w dniach 23-26 czerwca w Wąbrzeźnie (woj. kujawsko-pomorskie), Makowie Mazowieckim (woj. mazowieckie), Bielsku Podlaskim (woj. podlaskie) oraz w Lubartowie (woj. lubelskie). W każdym z miejsc, w których odbywały się warsztaty udział brało kilkadziesiąt pracowników samorządowych.